muzee. De asemenea trebuie centralizate spațiile de cazare și masă din împrejurimi, capacitatea, categoria și specificul lor. Realizarea de hărți, ghiduri, broșuri, pliante cu obiectivele turistice din România. Cele foarte puține care se mai găsesc sunt editate în vremea lui Ceaușescu sau sunt reluări neverificate și neactualizate ale acelor informații. Aproape toate sunt departe de realitatea de pe teren pentru că au apărut drumuri, poteci, amenajări, utilități noi, iar cele mai multe elemente prezentate în materiale vechi nu mai există, sunt parțial sau total degradate, fiind greu, imposibil de reperat sau de utilizat. Au apărut sau au dispărut păduri, baraje, lacuri, grupuri de locuințe. În interesul turismului românesc, toate aceste materiale trebuie realizate cu maximă responsabilitate și acuratețe, în principalele limbi de circulație și distribuite gratuit sau la prețuri subvenționate, după modelul țărilor cu experiență în turism. Internetul fiind mai accesibil ca oricând, materialele ar trebui să poată fi consultate on-line, pentru a creea dorința de a vizita România. Realizarea de albume cu înaltă ținută grafică, conținând imagini și explicații în mai multe limbi despre zonele etnografice de interes, obiceiuri, artă populară, specific local. În momentul de față puținele realizări de calitate sunt sau cu circuit închis sau au un tiraj mic și circulație restrânsă. Este rolul ministerului de resort să cheltuiască banii pentru promovarea României în mod direct, prin oficiile și operatorii de turism, precum și prin firmele private care oferă produse și servicii în regiunile turistice. Ca un corolar, un album istoric cu tentă echilibrată și bine gândit, colecții de artă românească pe suport electronic cu marile valori acumulate de-a lungul timpului, de la arta preistorică la Brâncuși, de la Maria Tănase la teatru și film, titrat sau dublat în cât mai multe limbi. Stabilirea de planuri concrete de investiții la cele trei nivele, pe termen scurt, mediu și lung, pentru reabilitatrea și redarea în circuit a unui număr cât mai mare de obiective, cu sau fără parteneriat privat. Proiectele trebuie să fie publicate pe site-ul ministerului, cu actualizarea periodică a cheltuielilor și a stadiului de realizare. Astfel nu vor mai apărea distorsiuni în ideea prezentată mai sus, cu privire la super-portalul turistic. Problematica investițiilor este pe departe cea mai importantă, beneficii fără investiții nu se pot obține decât în mod sporadic. Sunt suficiente vizite de documentare pe teren în țări europene apropiate cu turism dezvoltat: Austria, Italia, Germania, fără protocol și fără cheltuieli mari. Se vor remarca realizările la nivel local, fiecare comunitate a investit în ceva: o părtie de schi, un teren de golf, un parc deosebit, o minigradină zoologică sau botanică, de obicei specializate, o cascadă, un lac, un defileu, un ștrand, o cramă sau un atelier de creație. La nivel regional, monumente, castele, parcuri naturale, fenomene naturale sau creeații umane cu potențial turistic important. La nivel național sunt gestionate marile obiective, reprezentative pentru țară: muzee, capodopere de arhitectură, parcuri naționale. Colaborarea se remarcă pe orizontală, fiecare pensiune sau han oferă gratuit prospecte cu obiectivele din zonă, carduri cu reduceri de tarife, mijloace de transport speciale care fac turul împrejurimilor. Similar se promovează reciproc obiectivele de interes regional sau național. Pe verticală colaborarea este de obicei de sus în jos, obiectivele de rang înalt promovează obiective turistice mai puțin cunoscute din vecinătate. Totul se face prin subvenții de la guvern și prin supravegherea atentă a autorităților, care au învățat că turismul aduce prosperitate generală în mod indirect și nu poate fi lăsat pe seama inițiativelor sau intereselor divergente. De unde bani în România? De acolo de unde se risipesc! Exemplu stau sutele de săli de sport care ruginesc, au eficiență aproape de zero, în localități aproape lipsite de tineri sau cu tineret care preferă alte zone de distracții și care sunt doar o pacoste pentru autoritățile locale, care trebuie să le păzească, încălzească, întrețină. Editorial: turismul de doi bani Clever Code Software 2010 Un munte pentru Dumneavoastră Revista de turism Autori: Ramona Vasilescu, Dorel Şops